SUST(AI)N: Edificació intel·ligent a partir de processament amb IA

eBTR2030 - BIT inLab UPC
Una nova generació d’autobusos d’altes prestacions (BRT) a Europa per a un transport més sostenible i respectuós amb el clima
agost 28, 2023
microÚs - UMA UPC
Reducció de l’ús de coure en cultius hortícoles mitjançant la tècnica de la microencapsulació
juliol 3, 2023

07/07/2023

En l'actualitat, els edificis s'estan convertint en organismes intel·ligents gràcies a una àmplia gamma de sensors distribuïts i programes software que els permeten dotar-se de certa intel·ligència. En aquest context, neix SUST(AI)N (pel seu nom en anglès, Smart Building Sensitive to Daily Sentiment), un projecte en el qual participen investigadors del Grup d'Instrumentació, Sensors i Interfícies (ISI) i el Grup de Recerca Components i Sistemes per a les Comunicacions (CSC) de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC).

SUST(AI)N permetrà desenvolupar els fonaments teòrics i experimentals per combinar intel·ligència artificial distribuïda, una major precisió en la detecció ambiental de persones (localització i seguiment, reconeixement gestual i dels signes vitals com la respiració i el ritme cardíac), i una millora de la flexibilitat i eficiència en la implementació de hardware reconfigurable, en el marc d'un edifici intel·ligent a mode d'un organisme conscient, que aconsegueix l'autoconsciència mitjançant el raonament probabilístic, a través de la integració de les persones amb els diferents dispositius i sistemes sostenibles connectats.

El consorci del projecte simplificarà el hardware i els sistemes dels edificis intel·ligents explotant conjuntament els senyals electromagnètics per a la comunicació per retrodispersió, la captació d'energia, la descàrrega de computació de la capa física i la detecció no intrusiva. S'utilitzaran superfícies intel·ligents reconfigurables per recolzar cadascuna d'aquestes funcions. Aquest nou sistema intel·ligent permetrà que els edificis terciaris (destinats a la prestació de serveis al públic, empreses i organismes) compleixin amb el decret regulador 2010/31/UE del Parlament Europeu, que estipula la necessitat d’establir sistemes de control de l'automatització el 2025.

L'equip d'investigadors del grup ISI i el CSC de la UPC, s'encarregarà de l'alimentació dels nodes sensors a partir de la captació de l'energia de l'entorn i, en concret, de tres fonts presents a l'interior dels edificis: l’energia lumínica, la tèrmica i la de radiofreqüència. L'energia lumínica provindrà tant d'il·luminació artificial (LED, fluorescents) com de llum natural (finestres, portes translúcides). L'energia tèrmica es captarà del sistema de calefacció i aire condicionat, concretament, de les canonades de distribució d'aigua calenta/freda. L'energia de radiofreqüència s'obtindrà d’aquella present en l'entorn i també a partir de l'emesa pels emissors de ràdio ja utilitzats per a la comunicació i el sensorització. A més, per als tres tipus de captadors es desenvoluparan sistemes electrònics a fi de maximitzar la potència capturada.

Consorci, pressupost i finançament

Liderat per la Universitat Aalto (Finlàndia), SUST(AI)N reuneix un consorci format per la UPC (Espanya), l'Institut Minis-Télécom (França), la Universitat de Trento (Itàlia) i la Universitat Tècnica de Yıldız (Turquia). El projecte va començar l'octubre de 2022 i finalitzarà el març de 2026. Durant aquest període, comptarà amb un pressupost total de 2.550.196 euros. És finançat íntegrament pel programa Horizon Europe de la Comissió Europea.

Imatge de rawpixel.com a Freepik.

Projectes Relacionats