ROB-IN: Robots per a l’assistència contínua i personalitzada capaços d’explicar-se per si mateixos

GESTHERB: Sistema de suport a la decisió per a la gestió de les males herbes
octubre 19, 2023
IoT per millorar l’eficàcia de les bateries en els sistemes de detecció d’incendis
octubre 16, 2023

16/10/2023

Un consorci format per investigadors de l'Institut de Robòtica i Informàtica Industrial (IRI, CSIC-UPC) i el Centre de Tecnologies i Aplicacions del Llenguatge i la Parla (TALP) de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC), Suara Cooperativa i Datision participa en el desenvolupament d'un robot capaç de dialogar i dur a terme tasques quotidianes i assistencials

Els robots formen part, cada vegada més, de la nostra vida quotidiana i es consideren una eina molt eficaç per abordar els problemes socials actuals. Ajudar les persones grans a envellir a casa, és un d'ells.

En aquest context, el projecte ROB-IN pretén crear un robot que permeti millorar el benestar dels usuaris, mitigar els problemes associats a l'envelliment i deterioració cognitiva, mantenint la independència, i servir per a la vigilància i el diagnòstic precoç de possibles problemes físics i mentals.

ROB-IN permet assajar un prototip de robot dotat d'eines per ajudar als adults d’edat avançada a envellir a la llar, i millorar l'eficàcia dels professionals cuidadors perquè aquests puguin prestar millors serveis assistencials. El prototip de robot de ROB-IN servirà a diversos propòsits al mateix temps (entaular noves relacions humà-robot, prestar assistència, realitzar activitats i tasques quotidianes concretes, i supervisar i comprendre l'activitat humana), i podrà comunicar-se amb el cuidador, que podrà introduir patrons en el comportament del robot i rebre informes de canvis en els hàbits i rutines de l’adult gran (usuari).

En el marc del projecte ROB-IN, es desenvoluparan noves tecnologies habilitadores en tres aspectes fonamentals:

• Personalització per a prendre decisions que s'adaptin a les necessitats i preferències de l'usuari i del cuidador.
  • Comprensió del diàleg continu i capacitat per a entaular converses en les quals el robot pot extreure informació útil sobre l'usuari, tant fent-li preguntes específiques com mantenint diàlegs trivials;
  • Explicació (parla) per generar confiança a l'usuari i que aquest entengui per què el robot pren determinades decisions i quines dades està recopilant, garantint el control de la privacitat.

Les aplicacions concretes formaran el conjunt inicial de capacitats del robot, que s'ampliarà amb les idees aportades per cuidadors i persones grans en un enfocament de disseny centrat en l'usuari. En observar i mesurar els paràmetres de les tasques i aprendre dels diàlegs, ROB-IN serà capaç de proporcionar informació valuosa als cuidadors per millorar l'avaluació primerenca.

ROB-IN centrarà la seva aplicació en les següents activitats:
1) ajuda física, com portar objectes, ajudar a menjar i ajudar a beure;
2) participar en interaccions socials, com realitzar trucades a familiars o mostrar fotos de familiars;
3) fomentar l'entrenament físic i cognitiu, utilitzant el robot per administrar i avaluar exercicis concrets;
4) recopilació d'informació per ajudar al cuidador.

Consorci, pressupost i finançament

En el projecte ROB-IN participa un equip multidisciplinari format per investigadors experts en robòtica de l'Institut de Robòtica i Informàtica Industrial (IRI, CSIC-UPC) i experts en tecnologia de la parla del Centre de Tecnologies i Aplicacions del Llenguatge i la Parla (TALP) de la UPC, centre integrat a l’IDEAI-UPC, cuidadors (SUARA), i desenvolupadors d'anàlisis de dades (DATISION). El projecte està dotat d'un pressupost de 161.882,93 € i ha estat finançat pel Ministeri de Ciència i Innovació del Govern d'Espanya (Agència Estatal de Recerca) en el marc de subvencions del Pla Estatal de Recerca Científica i Tècnica i d'Innovació 2017-2020 -PLEC2021-007859 MCIN/AEI/10.13039 /501100011033-, i pels fons Next Generation de la Unió Europea (Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència). El període d'execució del projecte és de desembre de 2021 a novembre de 2024.

Projectes Relacionats